13 دسامبر 2023- محققان در سیستم سلامتSinai ، اطلاعاتی حیاتی در مورد رابطه بین سطح انسولین بعد از غذا و سلامت طولانی مدت قلب و متابولیک کشف کردند. این تحقیق این تصور را که افزایش انسولین به دنبال مصرف غذا چیز بدی است، اصلاح می کند.محققان گفتند: برعکس می تواند نشانگر سلامتی خوب در آینده باشد.

محققان به رهبری دکتر راوی رتناکاران، متخصص بالینی در مؤسسه تحقیقاتی Lunenfeld-Tanenbaum، بخشی از سیستم سلامتSinai ، به بررسی چگونگی تأثیر سطح انسولین بعد از غذا بر سلامت قلبی متابولیکی پرداختند. در حالی که تحقیقات گذشته نتایج متناقضی را به همراه داشته است که هم اثرات مضر و هم مفید را نشان می دهد، این مطالعه ی جدید با هدف ارائه ی تصویری واضح تر در یک دوره زمانی طولانی انجام شد.

یافته های این تحقیق در eClinicalMedicine منتشر شده است.

به طور معمول، سطح انسولین پس از خوردن غذا افزایش می یابد تا به مدیریت قند خون کمک کند. با این حال، نگرانی این است که آیا افزایش سریع انسولین بعد از غذا (insulin peak) می تواند برای سلامتی مضر باشد یا خیر. برخی معتقدند افزایش انسولین، به ویژه پس از خوردن کربوهیدرات ها، باعث افزایش وزن و مقاومت به انسولین می شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و کنترل سطح قند خون را سخت‌تر می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

دکتر رتناکاران، گفت: این پیشنهاد توسط برخی افراد مبنی بر اینکه افزایش ناگهانی انسولین از طریق افزایش وزن، اثرات مضری دارند، ارائه شده است.

او گفت: گاهی اوقات بیمارانی را در کلینیک می بینم که این تصور را اتخاذ کرده اند، شاید از طریق اینترنت یا مطالبی که می خوانند، و اجازه نمی دهند که سطح انسولین آنها خیلی بالا برود.

پاسخ علم به این موضوع به اندازه کافی قطعی نیست تا از این تصور پشتیبانی کند. دکتر رتناکاران گفت: اکثر مطالعات در مورد این موضوع یا در مدت زمان کوتاهی انجام شده اند یا بر اساس اندازه گیری های انسولین به صورت جداگانه انجام شده اند که ناکافی بوده و می توانند گمراه کننده باشند.

تیم او با بررسی پیامدهای قلبی متابولیک پاسخ انسولین در درازمدت با در نظر گرفتن سطح پایه ی قند خون، به این مشکل پرداخت. نکته دوم یعنی "در نظر گرفتن سطح پایه ی قند خون" کلیدی است زیرا هر فرد پاسخ انسولین خاصی دارد که بسته به میزان قند خون او متفاوت است.

این مطالعه بر روی زنانی که اخیراً مادر شده بودند، انجام شد زیرا مقاومت به انسولین که در دوران بارداری رخ می دهد، تعیین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده را ممکن می سازد. در مجموع، 306 شرکت‌کننده در طول بارداری، بین سال‌های 2003 و 2014، انتخاب شدند و در یک، سه و پنج سال پس از زایمان تحت آزمایش‌های جامع قلبی متابولیکی، از جمله آزمایش‌های چالش گلوکز قرار گرفتند. تست چالش گلوکز، سطوح گلوکز و انسولین را در مقاطع زمانی مختلف پس از مصرف یک نوشیدنی شیرین حاوی 75 گرم گلوکز و پس از یک دوره ناشتا، اندازه گیری می کند.

دکتر رتناکاران گفت: معمولاً در پزشکی، تفسیر سطح انسولین از آزمایش اگر قند خون پایه را در نظر نگیریم، می تواند گمراه کننده باشد. او افزود: بسیاری از تفسیرهای گذشته بدون در نظر گرفتن سطح قند خون پایه، دچار اشتباه شده اند. این فقط در مورد سطح انسولین نیست، بلکه درک آن در رابطه با گلوکز است. اندازه گیری بهتر، پاسخ انسولین اصلاح شده (CIR) است که سطح پایه گلوکز خون را به حساب می آورد، و هم اکنون به آرامی اهمیت آن در این زمینه در حال آشکار شدن است.

این مطالعه روندهای شگفت انگیزی را نشان داد. با افزایش پاسخ اصلاح شده انسولین، بدتر شدن قابل توجهی در دور کمر، سطحHDL (کلسترول خوب)، التهاب و مقاومت به انسولین مشاهده شد، اگر عوامل همراه را در نظر نگیریم. با این حال، این روندهای به ظاهر منفی با عملکرد بهتر سلول های بتا همراه بودند. سلول‌های بتا انسولین تولید می‌کنند و توانایی آن‌ها در انجام این کار ارتباط نزدیکی با خطر دیابت دارد - هر چه عملکرد سلول‌های بتا بهتر باشد، خطر کمتری برای ابتلا به دیابت وجود دارد.

دکتر رتناکاران گفت: یافته های ما مدل کربوهیدرات-انسولین چاقی را تایید نمی کند. ما مشاهده کردیم که یک پاسخ قوی ترشحی انسولین پس از چالش- زمانی که برای سطوح گلوکز تنظیم شود - تنها با اثرات متابولیک مفید مرتبط است. یک پاسخ ترشحی انسولین قوی پس از چالش گلوکز، نه تنها سلامت نامطلوب قلبی متابولیکی را نشان نمی‌دهد، بلکه عملکرد مطلوب متابولیکی را در سال های آینده پیش‌بینی می‌کند.

پزشکانی وجود دارند که با این دیدگاه که سطح انسولین بالاتر چیز بدی است، موافق هستند و گاهی اوقات به بیماران توصیه می کنند که نوسانات انسولین خود را بعد از غذا محدود کنند. اما این به این سادگی نیست. در دراز مدت، سطوح بالاتر پاسخ انسولین اصلاح شده با عملکرد بهتر سلول‌های بتا و سطوح قند خون پایین‌تر، بدون ارتباط با BMI، اندازه دور کمر، چربی‌ها، التهاب، یا حساسیت یا مقاومت به انسولین مرتبط بود. مهمتر از همه، در زنانی که بالاترین CIR را داشتند، خطر ابتلا به پیش دیابت یا دیابت در آینده به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

آن کلود گینگراس، مدیر LTRI و معاون تحقیقات در سیستم سلامتSinai ، گفت: این تحقیق این ایده را به چالش می‌کشد که سطوح بالای انسولین بعد از غذا ذاتاً مضر است و گام مهمی به جلو در درک نقش پیچیده انسولین در تنظیم متابولیسم است.

دکتر رتناکاران امیدوار است که یافته های آنها نحوه نگرش متخصصان پزشکی و عموم مردم به نقش انسولین در متابولیسم و مدیریت وزن را تغییر دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-notion-post-meal-insulin-surge-bad.html